BMW R1250 GS HP: Test

Als de koploper in de full-size-allroad competitie zich opmaakt voor een nieuw seizoen, zijn de verwachtingen hooggespannen. Op papier worden alle verwachtingen van de BMW R1250 GS alvast ingewilligd: groter, méér vermogen, meer koppel, opgewaardeerde elektronica en een heuse innovatie in de vorm van variabele kleptiming. Maar is deze GS daarmee beter dan zijn voorganger?

We trappen om te beginnen maar eens af met de harde cijfers. Het beroemde BMW boxerblok groeide van 1.150 naar 1.254 cc, met als resultaat een gezonde 100 kW (136 pk) @ 7.750 tpm aan de krukas. En daarmee is de nieuwe reisbuffel flink sterker dan de oude variant. Niet dat we bij de 1200 GS te klagen hadden over een gebrek aan power, maar getuige de sprongen omhoog in vermogen bij de nimmer stilzittende concurrentie kan ook BMW niet achterblijven.
Bekijk ook de videotest van de BMW R1250 GS
Belangrijker is het gestegen koppel; dat ging van 125 Nm naar een kloeke 143 Nm, waarvan er tussen 1.000 en dik 8.000 toeren ...

Nieuwsgierig geworden? Deze content kunt je bekijken als je online lid bent.

Log hieronder in of registreer je nu GRATIS

Gerelateerd