BMW G 310R 2017 Test

Ook BMW heeft een 'min of meer' 300 cc motor: de G 310R. Hij werd voor oktober vorig jaar beloofd, maar kwam pas dit voorjaar. Was de BMW het lange wachten waard?
Tekst Mink Bijlsma, foto's Henny B. Stern
De BMW G 310R is niet alleen de eerste eencilinder BMW motorfiets met een cilinderinhoud minder dan 650 cc sinds halverwege de jaren '60, maar ook één van de weinig motoren waar de cilinderkop is omgedraaid: inlaat aan de voorzijde en uitlaat aan de achterkant. Feitelijk zie je deze constructie alleen maar bij de achterste cilinder(s) van V-blokken (H-D, Ducati, enzovoorts). Het lijkt vreemd dat dit niet vaker gebeurt, want er zitten zeker voordelen aan: het is de ideale manier om de aangezogen lucht koel (dus zuurstofrijke) te houden en de rijwind direct het aanzuigtraject in te blazen voor een zo goed mogelijke cilindervulling. Maar schijn bedriegt, want het nadeel is dat de toch al hete uitlaatbochten niet door rijwind gekoeld worden en veel warmte uitstralen op een ...

Nieuwsgierig geworden? Deze content kunt je bekijken als je online lid bent.

Log hieronder in of registreer je nu GRATIS

Gerelateerd