Yamaha XT 700 Ténéré: van het pad af!

Een heel jaar zoemde het. De Yamaha Ténéré 700. Wanneer zou ie komen? De motorwereld zat echt op deze motor te wachten. Verrassend is het voorvoegsel XT, waarmee Yamaha z’n ware bedoelingen onderstreept: van het pad af!

Aan de basis van de Ténéré ligt het CP2-blok dat je ook kent van de MT-07 en de Tracer 700. De 689cc CP2 met crossplane krukas is een prima vervanger voor de eencilinder waarop de doorgewinterde Ténéré-liefhebber mogelijk zat te wachten. Maar die zullen weer blij zijn met het voorvoegsel XT. Yamaha heeft de Ténéré echt klaargestoomd voor avontuur. De eindoverbrenging is aangepast, de injectie en daarmee de gasreactie. Overde specs van het blok doet Yamaha er nog het zwijgen toe. Dat lijkt intern hetzelfde te zijn, wat zou betekenen dat hij dezelfde 75 pk produceert als de MT-07 doet.

Terreinrijder

Het blok hangt in een stalen dubbele wiegframe. Bodemspeling is 240 mm en de veerweg is 210 voor en 200 mm achter. Dat schept vertrouwen in de allroad of zelfs offroad capaciteiten. De zadelhoogte komt uit op 880 mm.

Het dashboard is puur offroad: alsof je er een roadbook vanaf kan lezen. Het scherm is verticaal geplaatst en ook nog eens hoog zodat je ook goed zicht hebt als je op je voetsteunen staat. Boven het dashboard zit een extra beugel waaraan je navigatieapparatuur kunt bevestigen.

De smalle brandstoftank heeft een inhoud van 16 liter. Het voorwiel is een 21 inch gespaakt exemplaar, achter is deze 18 inch waar standaard Pirelli Scorpion Rally-banden op liggen. Overigens heb je ook een bodemplaat om je carter te beschermen mocht je het iets te ruig aanpakken.

Een prijs en datum wanneer hij bij Nederlandse dealers klaarstaat zijn nog niet bekend. Maar dàt hij komt is nu zeker!

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL