Ural presenteert elektrisch zijspan prototype

Elektrisch aangedreven motorfietsen zie je steeds meer. Ook op de afgelopen EICMA in Milaan verschenen weer nieuwe modellen, waaronder de ‘Livewire’ van Harley-Davidson die nu echt in productie gaat. Maar nergens zagen we een elektrische zijspan. Tot dusver, want Ural stapt nu in deze markt in samenwerking met elektrisch motorfiets-fabrikant Zero.

Ural Elektrische Zijspan

De Amerikaanse tak van dit Russische merk, hoe bijzonder dit ook klinkt, is waarschijnlijk de meest vooruitstrevende tak van de zijspan-bouwer. Onlangs zagen we al de Ural Air, compleet met ingebouwde DJI drone, nu volgt dus de elektrisch aangedreven zijspan.

Ural heeft dit eerste elektrische prototype in samenwerking met het bekende elektrische merk Zero Motorcycles ontwikkeld. Maar klik niet meteen door naar de bestelpagina, want het gaat hier echt om een eerste prototype. Het duurt nog wel een paar jaar voor deze zijspan in productie gaat. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat wij deze bijzondere creatie niet alvast mogen bewonderen.

Unieke samenwerking

Dit elektrische zijspan prototype is gebouwd op het bestaande ‘enkelwiel-aangedreven’ cT platform van Ural en gebruikt de elektrische aandrijving van Zero. Wat inhoudt dat de batterijen, motor, controller en andere benodigde elektronica van dit Amerikaanse merk afkomstig zijn. Maar behalve onderdelen leveren hebben de elektrische experts ook geholpen met de ontwikkeling van deze eerste Ural motorfiets.

Actieradius

Een Ural zijspan is natuurlijk al langer bekend in de markt om zijn ‘ruige’ zijspancombinaties en wilde hetzelfde comfort en bruikbaarheid overbrengen op de elektrische variant. En aanvullend op de extra stabiliteit die een zijspan biedt, er is ook genoeg ruimte voor extra accu’s. Die zijn alleen helaas al nodig om de extra rol- en luchtweerstand het hoofd te bieden. Dus meer actieradius ziet er voorlopig nog niet in.

De elektrische Ural gebruikt de Zero Z-Force aandrijving die 45kW levert en 110 Nm koppel. Er zitten twee accu’s in deze combinatie: een ZF13.0 en een ZF6.5 pack die in totaal 19.5 kWh aan batterijvermogen leveren. Dat is meer batterijvermogen dan een kleine elektrische Smart car.

Met dit batterijvermogen zou de Ural zijspan 165 km actieradius moeten hebben en een topsnelheid moeten kunnen bereiken van 140 km per uur. Als is de aangeraden ‘cruising speed’ zo’n 105 km per uur.

Productie

Ural geeft aan dat ondanks de prototype fase van deze elektrische zijspan ze heel serieus zijn wat betreft de doorontwikkeling van dit platform om deze elektrische variant uiteindelijk in productie te kunnen nemen. Mocht het uiteindelijke ontwerp goedgekeurd worden, dan duurt het nog ongeveer twee jaar om serieproductie te kunnen opstarten. Wat uiteraard wel inhoudt dat de zijspan de allernieuwste accutechniek van dat moment mee krijgt.

Meer info? Klik hier

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL