SuperSoco Etrolpolis TC-Max, elektrische A1-motor

Oplettende EICMA-bezoekers hebben het concept van de TC-Max in de SuperSoco-stand opgemerkt. De Etrolpolis TC-Max wijkt qua lijnen niet zo heel veel af van benzinegestookte motoren, maar heeft wel een zero emission aandrijving aan boord. En dat maakt ‘m bijzonder aantrekkelijk maken voor de fans van elektrische motoren.

De definitieve versie van de Etropolis TC-Max werd in Parijs gepresenteerd. Het verschilt slechts op enkele details van het prototype dat in november j.l. op de EICMA stond. De oorspronkelijke lijnen, geïnspireerd op een cafe racer, zijn bewaard gebleven en verbergen de elektrische motortechnologie. Die aandrijving zie je niet. Beter gezegd: is ingesloten voor het draaipunt van de achterbrug en verbonden met het achterwiel door een riem. Onder de ‘tank’ is een verwijderbare lithium batterij geplaatst, die op verzoek kan worden geflankeerd door een tweede eenheid. Daarmee komt de capaciteit op 3240 Wh.

De TC-Max valt qua vermogen in de 125cc-klasse, waardoor je er met een A1-rijbewijs op mag rijden. Het gewicht is slechts 89 kg, de topsnelheid bedraagt iets meer dan 100 km/u. De actieradius is 110 km, maar dan moet je gemiddeld niet harder rijden dan 45 km/u. De TC-Max mag je dus gerust scharen in de categorie stadsmotor. Het volledig opladen van de accu vergt zo’n 4,5 uur. De borstelloze motor wordt geproduceerd door Soco zelf en heeft een nominaal vermogen van 3000 Wh, met een piek van 5.000 Wh, 170 Nm koppel.

De Etropolis TC-Max komt eind april 2019 in twee versies te koop. Het verschil zit ‘m in lichtmetalen velgen of spaakwielen. Ze kosten respectievelijk €4.599,- en €4.799,-, exclusief NL-belastingen.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL