Norton Atlas 650 debuteert in november

Het is geen geheim dat Norton een gloednieuwe 650cc staande twin in de pijplijn heeft, bestemd voor een heel nieuwe serie betaalbare modellen. Het eerste exemplaar van de nieuwe Norton Atlas 650 zal mogelijk vanaf november op de diverse Europese beurzen verschijnen. Tot die tijd moeten we het doen met de gerenderde plaatjes die Norton afgelopen zaterdag de wereld in stuurde.

Toen Stuart Garner Norton Motorcycles overnam, had hij veel meer plannen dan alleen maar te bouwen op de vernieuwde Commando 961. Garner dacht groot en wist zijn strategie te ontwikkelen en meesterlijk uit te voeren. Allereerst door een overheidslening binnen te slepen en vervolgens door Norton naar een eigen productiefaciliteit in Donington Park te verplaatsen.

In 2014 deed Norton met succes mee aan de Isle of Man TT. De glimmende nieuwe V4-superbike deed het met een Aprilia RSV4-motor. In 2016 werd een zelf ontwikkeld V4-blok in een rijwielgedeelte gemonteerd, die het stratencircuit van Man met goed gevolg doorstond. Hoe spannend de Norton V4 RR ook mag zijn, een prijs van om en nabij de 40.000 euro is niet voor iedereen op te brengen. Daarom dacht Gardner al weer een stap vooruit: een 650cc staande twin.

De gloednieuwe motor is ontworpen door Norton, maar Gardner onthulde vorig jaar dat het ontwerp was verkocht aan de Chinese gigant Zongshen. Hij deed dat kennelijk in een poging om het benodigde geld voor de productie veilig te stellen. Volgens deze deal zal Zongshen zijn eigen versie van de motor produceren, die ze dan verkopen op de Aziatische markten. Volgens afspraak zullen deze motor nooit in Europa verkocht worden.

Zaterdag j.l. heeft Norton twee digitale schetsen onthuld van een nieuwe fiets, die Atlas 650 zal heten. Die nam moet je zien als een eerbetoon aan de Atlas Scrambler uit 1963. Het model moet volgens plan in november debuteren op de NEC-motorshow in Birmingham.

Tot nu toe is er geen technische informatie over de nieuwe Norton, hoewel Garner heeft bevestigd dat de twin – slim – bestaat uit twee cilinders van de 1.200 cc V4-eenheid, met een iets langere slag om de inhoud van van 650cc te kunnen halen.

De Atlas 650 is zonder twijfel een cruciale motorfiets voor de toekomst van Norton, omdat het een motor wordt met een prijskaartje dat een breder publiek kan aanspreken. Mocht het succesvol blijken te zijn, dan zal deze nieuwe motor waarschijnlijk de komende jaren meerdere andere modellen van Donington Park voortdrijven.

 

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL