Nieuw: 2019 Triumph Scramblers 1200 XC & XE

In Londen heeft Triumph zojuist twee nieuwe Scramblers gepresenteerd: de Scrambler 1200 XC en de Scrambler 1200 XE.

Modern Classics raken bij menig motorrijder nog steeds een gevoelige snaar. Triumph, een merk met veel historie, heeft in dit segment ook veel te bieden. Afgelopen maand werden de Streets al verblijd met een sterker 900cc blok. De twee nieuwe Scramblers zijn uitgerust met een 1.200cc blok.

Twee Triumph Scramblers om uit te kiezen. Twee die ook heel verschillend zijn. De 1200 Scrambler XE is toch wel de ruigste van de twee. Die is vooral gericht op off- en allroad. De 1200 Scrambler XC doet het op de openbare weg net wat beter dan de XE. Toch kan de XC offroad ook nog best uit de voeten.

De Scramblers doen het met hetzelfde blok. De krachtige 1.200cc tweecilinder – met het specifieke scrambler-geluid – heeft een vermogen van 90pk @ 7.400 tpm en een koppel van 110Nm @ 7.400 tpm.

Elektronische lekkernijen

Beide Scramblers zijn ook voorzien met de nodige elektronische lekkernijen. We lopen het rijtje even af.

  • 2e generatie TFT-dashboard
  • Tot 6 rijmodi, inclusief ‘Offroad Pro’ op de XE
  • Geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole op de XE
  • IMU en volledig geïntegreerd technologisch systeem
  • Integrale LED-verlichting, inclusief kenmerkende DRL koplamp
  • Intuïtieve schakelaars en joystick met 5 standen
  • Verlichte schakelaars
  • Koppelingsbekrachtiging
  • Sleutelloos starten
  • Cruise control
  • USB-oplaadpunt
  • Verwarmde handvatten als standaard op de XE en als optie op de XC
  • ’s Werelds eerste geïntegreerd GoPro bedieningssysteem, Triumph’s eerste
    turn-by-turn-navigatiesysteem en geïntegreerde Bluetooth telefoon- en muziekbediening (dit wordt vergemakkelijkt door een optionele Bluetooth-connectiviteitsmodule)

Ook het rijwielgedeelte mag er zijn. De achtervering is in handen van volledig instelbare Öhlins achterschokbrekers. Aan de voorzijde is een volledig instelbare Showa voorvork met lange veerwegen aan het werk. En wat te denken van de remmen: dubbele, radiale M50 Monobloc remklauwen van Brembo. De aluminium swingarm heeft een lange veerweg en de opklapbare voetsteunen zijn op de XE versie – optie – verder in te stellen. Beide modellen hebben gespaakte wielen. En voor zit een – opzienbarend! – 21 inch velg. De Scramblers zijn geschoeid met Pirelli Scorpion Rally banden.

Veel accessoires

Voor de Triumph Scrambler zijn 80 nieuwe Scrambler accessoires ontwikkeld. Daarmee mak je de Scrambler helemaal de jouwe. Daarnaast heeft Triumph twee inspiratiesets: de Escape en de Extreme inspiratieset.

Triumph 1200 Scrambler Escape kit

De Escape-set maakt je Scrambler meer geschikt om mee te toeren. De set bestaat uit een ruige koffer- & montageset, handkappenset, handgrepenset, LED-mistlampen, middenbok en een Flyscreen & montageset

Triumph 1200 Scrambler Extreme kit

De Extreme-set laat de Scrambler meer op een avonturenmotor lijken. Deze set bestaat uit carbon Arrow-demper (gehomologeerd), aluminium radiateurbescherming, machinaal bewerkte olietankdop, hoog voorspatbord, zwarte stuurtussenstang, LED-richtingaanwijzer & verplaatsingsset achterlicht, jiffy, roestvrijstalen valbeugelset, koplampbescherming en een sierrand om de koplamp.

Kleuren

De Scramblers worden geleverd in een aantal kleuren en kleurencombinaties. Voor de Scrambler 1200 XC kun je kiezen uit Jet Black en Matt Black en uit de combinatie Khaki Green en Brooklands Green. De Scrambler 1200 XE staat te koop in de kleuren Fusion White en Brooklands Green. Een two-tone uitvoering behoort ok tot de mogelijkheden: Cobalt Blue en Jet Black. De prijzen voor de 2019 Triumph Scramblers zijn nog niet bekend.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL