Komt Honda terug met de VTEC?

Een octrooiaanvraag zou erop kunnen wijzen dat Honda’s variabele kleptimingtechnologie opnieuw wordt ingezet op een nieuw model CBR.

De octrooiaanvraag werd in juni 2018 ingediend en is een herformulering van een Japans octrooi dat dateert uit 2017. Honda beschrijft hierin een mechanisme waarbij ‘een interne verbrandingsmotor is voorzien van een variabele klepbediening’.

Met Honda’s VTEC-systeem op de VFR800-serie klinkt het nieuws misschien als ‘nou en…?’, maar in het octrooi staat een opvallende opmerking: deze versie van Honda’s VVT beïnvloedt zowel de duur als de lift van de kleppen.

Honda’s nieuwe VTEC-systeem maakt gebruik van twee nokkenassen met verschillende duur- en liftprofielen voor de kleppen. Voordeel daarvan is dat je het niet teveel ruimte vergt.

Voor Honda is dit een nieuwe ontwikkeling. Momenteel heeft alleen BMW met z’n ShiftCam-technologie iets dergelijks in de motormarkt. Natuurlijk worden andere VVT-technieken in motoren toegepast, maar die zijn minder geavanceerd.

De octrooiaanvraag zegt niet of Honda de technologie ook specifiek voor een bepaald toekomstig model gaat inzetten. VVT-techniek zien we al in de Superbike, maar het nieuws zou net zo gord van toepassing kunnen zijn op de volgende generatie Gold Wing als op de volgende CBR.

Toch moet je je afvragen hoelang Honda nog kan volharden met de huidige CBR1000RR. De concurrenten hebben niet stil gezeten en zijn Honda inmiddels voorbij gegaan.

Dus wordt de volgende Honda superbike een 4-in-lijn of een V4? Zal Honda profiteren van de homologatieregels van de Wereldkampioenschap SBK? En wat houdt Euro5 in voor de toekomst van Honda’s superbike?

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL