Husqvarna test tweecilinder voor de nabije toekomst

Kleuren de Zweden het wegennet eerdaags met een nieuwe tweecilinder?

Een weldenkend mens zou verwachten dat na de Motorshow van Milaan zo’n beetje alle strategieën, mission statements, toekomstbespiegelingen en nieuwe intro’s wel bekend zouden zijn. Niets is minder waar. Eerder deze week wist een fotograaf de eerste plaatjes te schieten van een nieuwe BMW sportstour tweecilinder. Z’n volgende slachtoffer betreft een Husqvarna. Het Zweedse prototype is zichtbaar geïnspireerd door de KTM 790 Adventure.

Husqvarna wedt niet op een paard. De Zweden proberen met hun pijlen dan wel voortvarend de bulls Eye te raken, maar met meer modellen maak je nog meer kans. Maar hoe raak je het hart van de motorrijder? Alles in zo’n beetje wel geprobeerd. Een niche betreft de Retro Adventure, een segment waarin Moto Guzzi het probeert met de V85TT.

Husqvarna’s prototype heeft veel spulletjes geadopteerd van de KTM 790 Adventure. Allereerst het blok, de 799cc staande twin. Het Oostenrijkse logo staat zelfs nog in het carter. Vork, velgen en schokdempers zijn ook van KTM, het frame daarentegen lijkt nieuw. Het vlakke zadel is een verwijzing naar de zwarte en witte pijlen van Husqvarna, maar ook de LED-verlichting. De koplamp lijkt zelfs op dat van de Svartpilen 701.

KTM zal het auteurschap van het prototype niet ontkennen. Evenmin zal het de intentie ontkennen om rond de tweecilinder een ganse familie te bouwen. En dat KTM Research & Development de Zweden een handje helpt, zal ook niemand bevreemden. Dus moeten we ons klaarmaken voor een serie Husqvarna’s met modelnamen als 801, 1101 en 1301? We zouden er niet vreemd van op kijken.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL