donderdag 25 april 2024

Harley’s heftig ogende 2019 FXDR 114 een circuitmotor?

Harley-Davidson denkt misschien groot, vrij van tradities en daarom een beetje gek voor de jaren na 2020, maar het heeft ook voor 2019 nog wat lekkers in petto. In het bijzonder de nieuwe FXDR 114 Softail-cruiser met zijn lange, lage dragster-uiterlijk en grote, dikke Milwaukee Eight-motor.

Het is een Harley, dus is het zal nog steeds een behoorlijk traditionele motor, die zich met veel gewicht op de weg vastzet. Dat weerhield Harley er niet van enige gewichtsbesparing door te voeren. Zo is voor de achterbrug voor aluminium gekozen in plaats van staal. En dat alleen al scheelt 4,6 kilo met de klassieke Softail.

Op dezelfde wijze werd gewicht bespaard in de velgen, werd het subframe in aluminium uitgevoerd en is aan de achterkant ook het een en ander gedaan om gewicht te besparen. Zelfs de spatborden zijn tot een minimum beperkt, de achterste lijkt zelfs bijna verdwenen.

Je neemt op de FXDR plaats als op een Dragracer: armen en benen ver naar voren. Da’s een prima zithouding om de 400 meter zo snel mogelijk af te leggen, maar een ritje van pakweg 100 km krijgt al snel het karakter van een zwemtocht door Friesland.

En toch probeert Harley de FXDR met z’n 19/18 inch velgen, monsterlijk brede 240mm achterband en 1868cc blok met 161,4 Nm te positioneren als een bochtenvreter. De Harley zou een hellingshoek van 32,6 graden toelaten aan elke zijde, zoals je kunt zien in onderstaande video, die op een circuit werd opgenomen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen