Harley-Davidson: het nieuwe vloeistofgekoelde 60°V-blok

Tekeningen van de nieuwe V-twin, die vanaf 2020 de allroads Pan America en nieuwe middelzware Harley-Davidsons zal aandrijven, zijn ingediend.

De Harley-Davidson 2020 Roadmap werd afgelopen juli wereldkundig gemaakt door CEO Matt Levatich. Tijdens deze gelegenheid werden drie concepten met een nieuw vloeistofgekoeld 1.250cc blok getoond: de Pan America, een adventure, een straatvechter en een bobber. Het zijn nieuwe modellen die mogelijk in november op EICMA worden getoond.

De tekeningen, ingediend bij een EU-bureau dat gaat over intellectueel eigendom, bieden verdere aanwijzingen over de kenmerken van het tweecilinderblok. Dat zal vanaf volgend jaar een nieuwe modellenfamilie gaan aandrijven. Die moeten in 2020 op de markt komen als 2021 modellen. We denken te maken te hebben met vier vloeistofgekoelde versies van verschillende inhoud van ongeveer 500 tot 1250cc.

Krappe cilinderhoek

De cilinderhoek is 60°, elk met een door een ketting aangedreven nokkenas. Het carter inclusief versnellingsbak, lijkt zeer compact. Zelfs als je de maten vergelijkt met het vorige vloeistofgekoelde blok van de V-Rod. De grootte van de nieuwe blokken is vergelijkbaar met de recente vloeistofgekoelde Street 500/750 blokken. Deze zijn voorzien van een kettingtransmissie aan de linkerzijde.

Aan het blok, dat als een dragend deel in het frame hangt, ontbreken koelribben. Aan de linkerzijde zit een verdikking, ter hoogte van de uitgaande as van de versnellingsbak. Daarin zou de vloeistofpomp zijn ondergebracht, die is aangesloten op de slangen van het koelsysteem.

Het blok breekt met een traditie die Harley-Davidson meer dan een eeuw heeft gekoesterd. Maar dat was nodig om aan de steeds strenger wordende emissie-eisen te kunnen voldoen. De prestaties zullen voor een Harley wel op een ongekend hoog niveau liggen. Maar neemt het publiek dat zo verknocht is aan de traditionele Harley-waarden genoegen nemen met deze technische vooruitgang?

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL