Aprilia RSV4 X: de motor die je nooit zult hebben

Het is moeilijk te geloven dat de Aprilia RSV4 dit jaar al tien jaar bestaat. Dat is lang. Zeker in een klasse waarin door de jaren heen genoeg modellen zijn weggekwijnd. En toch is Aprilia erin geslaagd om de hele tijd aan de top te staan.

Motorrijders verschillen vaak van mening, maar de Aprilia RSV4 staat regelmatig op de shortlist van de experts. De RSV4 is gewoon een geweldige machine. Aprilia heeft er goed aan gedaan om de RSV om de paar jaar van betekenisvolle updates te voorzien.

Met de Euro5 homologatie in 2021 in het verschiet, krijgen we zeker een opvolger van de Aprilia RSV4 te zien. Voor het zover is, wil het merk Noale nog een keer uitpakken met een special: de Aprilia RSV4 X.

Slechts 10 stuks

Als je in de markt bent voor deze motor (en waarom zou je niet), hebben we meteen slecht nieuws voor je. Er worden er slechts tien gemaakt (vandaar de X). Dat is jammer, want er is genoeg te kwijlen als je naar de Aprilia RSV4 X kijkt. Het is meteen duidelijk dat dit een motor is puur voor het circuit.

Alle onzinnige straatlegale accessoires en onderdelen zijn verwijderd, wat ertoe heeft geleid dat deze Aprilia een drooggewicht heeft van slechts 165 kg. Dat zetten we even in en perspectief: deze week werd de Aprilia RSV4 1100 Factory op Mugello gepresenteerd. Die weegt droog 177 kilo…

Die 12 kilo’s gewichtsreductie komen uit verschillende componenten, met inbegrip van de koolstofvezel stroomlijn, lichtgewicht brandstoftank en een titanium Akrapovic uitlaatsysteem.

Waanzinnig blok

Maar de kern van de motor is een door Aprilia Racing met de handgebouwd 1.078cc V4 blok van 222pk. Dat krijg je niet zomaar voor elkaar. Voor nog meer vermogen nieuwe inlaatnokkenassen, nieuwe klepveren, nieuwe klepveren, doppen en stoters gemonteerd, die het gebruik van nokkenassen met meer agressieve nokprofielen mogelijk maakt. En er is natuurlijk volop gekeken naar de WSB-Aprilia.

Ongewoon is dat Aprilia de neutrale positie in de versnellingsbak heeft verplaatst naar onder de 1e versnelling. Aprilia noemt dat Aprilia No Neutral (ANN). Ze beweren dat het schakelen tussen de eerste en tweede versnelling wordt versneld en dat het de mogelijkheid van een valse neutrale positie vermijdt.

Super Brembo’s

Liefhebbers van Brembo zullen opmerken dat de Aprilia RSV4 X de eerste productiemotor is die gebruik maakt van de nieuwe Brembo GP4-MS remklauwen. Die zijn gekoppeld aan T-Drive schijven en een 19×16 radiale hoofdremcilinder van hetzelfde Italiaanse merk.

Klinkt dit alles goed voor je, dan heb je zo’n €35.000,- op je bankrekening staan, ex. Nederlandse belastingen. De motor komt beschikbaar in de tweede helft van april. Bestellingen kun je plaatsen op de website van Aprilia Factory Works.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL