vrijdag 26 april 2024

2019 Kawasaki Versys 1000 en SE: veel nieuwe elektronica

De Kawasaki Versys 1000 en de Versys 1000 SE, beide allroads voor de lange afstand, hebben een indrukwekkende high-tech inhaalslag achter de rug.

Kawasaki heeft de afgelopen jaren een aantal fantastische motoren gebouwd. En nu de krijgt de Versys 1000, de avontuurlijkste Kawasaki, dezelfde behandeling. De 2019 Kawasaki is radicaal vernieuwd en voorzien van tal van elektronische snufjes. De 2019 Versys SE-versie doet er nog een schep bovenop met de geavanceerdere elektronische semi-actieve ophanging van de ZX-10R SE.

De basis blijft het sterke 120 pk vier-in-lijn blok, gebaseerd op de het blok van de Z1000. In de Versys 1000 heeft het blok natuurlijk wel veel meert koppel, maar wordt vanaf 2019 via ride-by-wire aangestuurd. Daarmee beschikt de Versys 1000 ook over cruise controle en andere geavanceerdere rijhulpmiddelen, zoals rij-instellingen en tractie controle. Op de Versys 1000 SE is een quickshifter gemonteerd, voor terug- en opschakelen. Deze functie is optioneel op de standaard Versys 1000.

Het blok is vastgeschroefd in een stijf frame van gegoten aluminium, met natuurlijk lange veerwegen en 17-inch velgen. Hoewel niet echt geschikt voor offroad, zal de Kawasaki Versys 1000 het ook goed doen op minder perfecte wegen. En dan vooral de SE-versie. Die krijgt een variant op de Showa semi-actieve elektronisch verstelbare vering van de ZX-10R Ninja. De vering gekoppeld aan verschillende rijinstellingen, IMU en ABS. Nieuwe radiaal gemonteerde remklauwen voor bieden betere remprestaties in combinatie met een geavanceerder ABS-pakket.

De SE-versie is uitgerust met een LCD-kleurenscherm, bochtenverlichting, Bluetooth-smartphone-integratie, verwarmde handgrepen, groter windscherm en de zelfherstellende anti-kraslak waarmee is gepionierd op de nieuwste H2 en ZX-10R. De standaard Versys 1000 heeft een monochroom LCD-dashboard en heeft het grotere windscherm als optie. Beide versies hebben verstelbare windschermen, 12V-stopcontacten, een midenbok en geïntegreerde koffers.

Cosmetisch is de nieuwe Versys ook flink veranderd. De nieuwe stroomlijn is veel scherper en dynamischer. Er rondom LED-verlichting geïnstalleerd en de grote handbeschermers ronden een goed uitziende toermotor af.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen