Fotoalbums

0 albums gevonden
Blogs Home » Blader door blogs » Yamaha TMax ook als SX Sport Edition

Yamaha TMax ook als SX Sport Edition

2018-yamaha-tmax-sport-00

Wat Jeffry de Vries, ex-World Superbike-racer en ooit dé motortester van  Yamaha Europa, de beste Yamaha vond die hij de laatste 20 jaar had gereden?  

Wat Jeffry de Vries de beste Yamaha van de afgelopen 20 jaar vond? Het antwoord zal je verbazen. Zijn reactie was onmiddellijk en definitief: de TMAX. Onlangs kocht de Vries z'n derde TMax.

De Yamaha TMax was de eerste van de motorscooters die het praktische karakter van de scooter combineerde met de rijeigenschappen van een motor. Door het zware blok, zoals gewoon was bij scooters, niet op de swingarm te monteren werd een veel betere afstelling van de vering mogelijk. De TMax stuurde ook neutraler doordat het blok naar de voorzijde was verhuisd. Ondanks de CVT aandrijving, had de 500cc TMax veel meer por dan een gewone scooter. De zitruimte was voor twee personen riant, evenals de bagageruimte onder het zadel.

Als je dit zo leest, snap je ook meteen waarom de TMax de beste verkopende motorscooter van Europa is. In Italië - scooterland bij uitstek - werden er al meer dan 250.000 verkocht.

De Yamaha TMAX-line-up van 2017 bestond uit het standaardmodel, een iets spannender SX en de super-de-luxe DX. In het rijtje staat straks ook de SX Sport Edition, herkenbaar aan de Akrapovic-uitlaat met daarop TMAX geschreven, een kort sportscherm en een 'sportieve' kentekenplaathouder.

Verder heeft de TMax alles wat een TMax tot een makkelijk, veilig en comfortabel vervoersmiddel maakt: keyless ignition, traction control, 12 volt plug, twee rijinstellingen en My TMAX Connect. De verbindingssoftware biedt je een hoop Bluetooth-mogelijkheden, plus de mogelijkheid om je motorscooter te volgen en te geofencen.

De SE Sport Edition heeft geen cruise control zoals de DX of een elektrisch in hoogte te verstellen ruit. Ook dat het 530cc blok extra vermogen heeft gekregen, wat je eigelijk toch een beetje zou verwachten van een Sport-versie. Het vermogen zal rond de 45pk schommelen, wat aanzienlijk lager is dan de 60pk van bijvoorbeeld BMW C650.

Maar de waarheid is ook dat de TMax nog steeds een geweldige scooter is om op te rijden, vooral op bochtige wegen. Sportmotoren zullen een zware dobber aan je hebben en vergeet ook niet: je helm kun je onder het onder het zadel opbergen. Kom daar maar eens om met een R1...