vrijdag 29 maart 2024

TankTasTocht  #1 – 2018: De Achterhoek / 8 april

Een afwisselende groene route van 115 kilometer langs grazige weilanden, slingerende beekjes, tijdloze vennetjes en donkere bossen. In De Achterhoek geniet je als motorrijder van de geografische omarming tussen prachtige natuur en ongepolijst agrarisch landschap. Als het straks lente is, prikkelen de volle geuren je zintuigen, terwijl menig weidevogel kwetterend de lente toejuicht.

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/tanktastocht-1-achterhoek.gpx”]

Download de twee routes

Naar het Achterhoek Arrangement

Jacco van der Kuilen

Na de start in Hengelo volgen al relatief snel de smalle weggetjes die door het mooie weidelandschap lopen. De omgeving is volledig onthaastend, vooral vanwege het ontbreken aan een doolhof van stoplichten, verkeersborden en drempels. De snelheidsmeter komt amper boven de 60 km/u uit en de koppeling niet verder dan de derde versnelling. Uitstekende voorwaarden voor een fijne TankTasTocht. Het landelijke karakter van de Achterhoek katalyseert het pure genieten van mens en motor. Stel je eens voor hoe dat moet zijn als het lente is. Als het vee herkauwt op sappig gras, roofvogels alert spiedend in het zwerk cirkelen en kieviten opzichtige capriolen maken. Lente in de Achterhoek, da’s tocht echt iets om naar uit te kijken.

Ontwakend landschap

De rit gaat langs vele, karakteristieke boerderijen, waarvan sommigen de tand des tijds maar met moeite hebben doorstaan. Aaibaar verval, hetgeen ook de sjeu van de route kenmerkt. Afgebladerde verf op scheefhangende schuurdeuren of roestig landbouwmateriaal ver weg in een weiland oogt nostalgisch. Achterstallig onderhoud verdient in De Achterhoek een minzame knipoog.

Tot medio de 20-ste eeuw was De Achterhoek (ook wel De Graafschap genoemd) van belang voor de forse houtkap. Toch werd het ruige gebied eeuwenlang als een uithoek beschouwd en daarom amper ontgonnen. Zowel in maatschappelijk als geografisch opzicht. En vooral uit dat laatste haal je vandaag de dag je rijplezier, versterkt door het idee niet voortdurend gecontroleerd te worden. Vooral als je vroeg van start gaat, als de streek langzaam ontwaakt, ervaar je door het landschap een grote mate van vrijheid.

In menig schilderachtig vennetje staan reigers naar een lekkere maaltijd te spieden. Geen haast hebben lijkt vanzelfsprekend. De Achterhoek vraagt erom. Met een inmiddels aangepaste snelheid kun je de omgeving ook vanuit het zadel goed verkennen. De route doet immers amper dorpscentra of drukbewoonde gebieden aan. Het landschap is rustiek en je hebt alle tijd.

Als jaarringen van een boom

Heel even steek je de grens met Duitsland over en passeer je het piepkleine Duitse Oldenkott. Daarna steek je de slingerende rivier de Berkel over naar de Huttendijk in Nederland. De hoogteverschillen tussen weg en weiland verraden een oud landschap. Akkers die door vele generaties boerenfamilies werden bewerkt dikten langzaam aan, als jaarringen van een eeuwenoude boom. De weggetjes langs de vele bosschages nodigen ook om zo nu en dan even te pauzeren. De prettige lucht van het prille voorjaar zal straks je longen prikkelen. De met mos bedekte wegwijzers en boerderijen dragen bij aan het tijdloze karakter van deze mooie streek. En je begrijpt steeds beter waarom De Achterhoek een geliefde omgeving is om rustig doorheen te toeren. Prima ook voor de ontwakende motorrijder, die tijdens een eerste frisse lenterit ook z’n of haar rijvaardigheden kan aanscherpen.

De aangename TankTasTocht kronkelt onder andere langs het dorpje Meddo. Bij Lichtenvoorde bereik je het zuidelijkste en tevens verste punt van de route, die je nog steeds om menig bebouwde kom loodst. Houd daarom vanuit je ooghoeken ook een beetje rekening met klein overstekend- of onbevangen wild. Paringsgedrag maakt dieren – net als motorrijders op hun eerste rit – enigszins blind. Kijk je een van de vele haaks op de weg staande bospaden in, kan het zo maar voorkomen dat er halverwege een waakzaam ree staat. Roodwild was ooit een geliefd trofee van de lokale grootgrondbezitters. Vele viervoeters eindigden dan ook aan een haakje aan de muur. We gaan verder, langs de vaalgroene weilanden waar straks de paardenbloemen fel tegen af steken. Dan zitten de hazen zitten schichtig overeind. Gelet op het rijtempo en de aard van de route is er ruim voldoende tijd om dit alles vanuit het zadel waar te nemen.

Fotogeniek grut

Onderweg kun je bijtanken dat het een lieve lust is. ‘Et’n en drink’n! Het lokale dialect van de bediening behoort onlos(s)makelijk op de menukaart van De Achterhoek. Vergeet niet een camera mee te nemen. Het zonlicht door de bomen langs de vele slingerweggetjes levert namelijk zeer fraaie lichtharpen op. En de enkele flarden mist doen ook wonderen. Geniet dus vooral ook van het fotogenieke grut dat nog flink in pk’s moet groeien. Via de Zegendijk kronkelt de route langs Beltrum, Haarlo, Noordijk naar Sint Isidorushoeve, waarvan de kerktoren al vanaf verre goed zichtbaar is. Hoogstwaarschijnlijk is het nu hoogtijd tijd voor een koffiestop. Met een ambachtelijke Achterkoek of appeltaart.

De laatste tientallen kilometers van de TankTasTocht voeren je opnieuw door een onbezonnen landschap en verdienen daarom net zoveel aandacht. Want ook hier laat de regio zich nog steeds van haar mooiste kant zien. Via de Geessinkweg rijd je uiteindelijk Enschede weer binnen. De eerste TankTasTocht zit erop: De Achterhoek heeft z’n eerlijke belofte waargemaakt.

‘Hold oe kreggel!’ (Het ga je goed!)

Het TankTasTocht arrangement

Veel rijders maken van een TankTasTocht een weekeindjweg door vlakbij de route een hotelkamer te reserveren. Maar wat als wij dat nou eens voor onze rekening nemen? Gemak dient de mens toch? Overigens rijden we de TankTasTocht dit jaar altijd op de zondag, voor de zaterdag zorgen we voor een bonusroute. Deal?

De aanbieding

Het TankTasTochtarrangement Achterhoek kost €85,- p.p., inclusief ontbijt en diner. Je overnacht in Van der Valk Hengelo, waar de TankTasTocht ook start. Reserveren doe je op www.promoror-reizen.nl

Specs

  • Start: zondag 8 april bij Van der Valk Hengelo, Bornsestraat 400, Hengelo.
  • Fotostop: zondag 8 april bij Restaurant-restaurant Hassink, GL Rutgersweg 41, Noordijk tussen 12.00 en 15.00 uur.
  • De foto’s publiceren we in het fotoalbum op deze pagina

TankTasTocht route in je mailbox?

Om het je gemakkelijk te maken sturen we maandelijks een TankTasTocht nieuwsbrief, met daarin een beschrijving van de tocht en de route. Wil je dat ook dan kun je je opgeven met het formuliertje dat via bit.ly/2rfxeAP te vinden is.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

66 Reacties

  1. In de beschrijving wordt gesproken over een start in Enschede, Van der Valk hotel. Op de GPX is de start echter in Hengelo?

  2. Even een vraag aan de systeembeheerder: zou het contrast tussen tekst en achtergrond vergroot kunnen worden? Ik kan de tekst
    bijna niet lezen… Bij voorbaat mijn dank.

  3. De track van de TTT onder de link "Download GPX" en die onder de link "Download de twee routes" verschillen van elkaar. Welke is de juiste?

  4. De 2 routes zijn ongeveer hetzelfde rondje, alleen die onder link "Download de twee routes" is bijna 20 km langer. Misschien is die voor de echte liefhebbers?

  5. Vraagje: Welke route wordt er nu wanneer gereden? In bovenstaand artikel staat dat zaterdag de route met fotostop in Noordijk (Neede) wordt gereden, in Promotor staat dat deze rit op zondag wordt gereden.

  6. Van Jan Kruithof heb ik begrepen dat op 7 april de route hierboven gereden wordt. Ik zie dat het kaartje nu zichtbaar is en dat de route die van "Download GPX"is. Op zondag 8 april wordt de bonusroute gereden, die je kunt vinden onder "Download de twee routes". Jan, kun je dit bevestigen? Het staat hierboven allemaal niet zo duidelijk.

  7. Het is idd een beetje onduidelijk allemaal. De TTT rijden we op zondag, 8 april. Overigens was de rit die in het kaartje stond, niet de juiste. Inmiddels staat er wel de juiste. Onder de link’Download twee routes’ is de rondrit de TTT, de andere de bonusrit.

  8. @ M. Frauenfelder: Er is niks mis met Twente hoor! Kun je ook heel mooi toeren. Veel plezier in elk geval.

  9. Afgezien van Twente, want daar is idd niets mis mee, is één en ander behoorlijk onduidelijk in de route of track (GPX). Het is gebruikelijk dat we de route herberekenen BaseCamp in ons eigen kaartmateriaal. Echter met het huidige kaartmateriaal (2018.30) wordt deze geheel anders dan de originele route of track helaas. Lijkt mij dan ook een oude route of track en oud kaartmateriaal. Het lijkt mij dat je de route met het laatste kaartmateriaal op de site plaatst. Redactie hoe wordt hiermee omgegaan?

  10. Route is gemaakt met MyRoute app. In je toestel gebruik je de track. Je zet herberekenen uit. Je start de route op wanneer je d3 track hebt bereikt.

  11. Ja en ik heb inmiddels een stukje gereden, er zijn ook zandwegen in de route opgenomen. Dat kan ook problemen geven bij het herberekenen.

  12. Ron, de routes onder de knop ‘Download de twee route’ zijn de juiste

  13. Bij Boekelo, de Rutbekerveldweg is een zandweg, bij droog weer kun je hier rijden maar met de Pan was ik er wel druk mee. Bij Diepenheim/Hengevelde de Eikenlaan en Dennenweg, heb ik niet gereden maar in het verleden waren dit zandwegen. Bij Ambt Delden de Koerdemansweg is vermoedelijk een zandweg en bij Delden de Hoge/Lage Eschweg vermoed ik ook. Ik heb niet de hele route gereden maar bij herberekenen in Mapsource was het niet mogelijk de route over deze wegen te krijgen. Hebben jullie iets aan deze informatie?

  14. De track zoals aangegeven in bestand b6a6053c75f6a6d1c95a3da4c36f6b96.gpx gaat over enkele zandwegen. De track als in bestand trk-TTT#118.gpx is identiek aan de vorige track. De route als in bestand TTT#118.gdb gaat NIET over de zandwegen. Deze is aangepast en zal geen problemen geven. Ik hoop gat ik hiermee wat duidelijker ben. Door werkzaamheden aan de N18 in de omgeving van Boekelo kan er een probleempje ontstaan. Begin mei gaat de nieuwe N18 open en daardoor worden er wegen afgesloten.

    Groeten, Jacob.

  15. Als local wil ik geen spelbreker zijn, maar de route gaat op 2 plaatsen niet goed.
    Dit ivm de aanleg van de nieuwe N18. De nieuwe staat niet op deze kaart. Op TomTom MyDrive staat hij wel.
    Even inzoomen onder Enschede dan zie je Boekelo. Daar kun je wel langs, maar niet volgens de route. Daar moet je even uitzoomen en op goed geluk/gevoel richting Rutbeek rijden.
    En inzoomen bij Groenlo. Dan steekt de route de N18 over. Mooie weg overigens.
    Die heb ik gisteren gereden. Oversteken kan daar niet.
    De weg volgen is goed. Best wel een lang stuk. Dan zie je borden en moet je Laarberg volgen. Zie kaart. Dan steek je de nieuwe en oude N18 over.
    Dan moet je weer afzakken naar het zuiden (over de oude N18). En de route oppikken. Niet te veel afsnijden, want dan mis je een paar leuke stuurwegen.
    Ik kan voor 7 april het stuk bij Boekelo niet controleren.

    Even opletten dus. Maar we rijden. Zitten hele mooie stukken tussen.
    Sommige noem ik ”circuit”. 🙂

  16. De laatste keer dat ik er was kon ik over de Welenmorsweg langs Hotel Bad Boekelo.
    Inzoomen bij Boekelerveld en dan iets naar het westen, zuiden. Loopt parallel aan de route.
    Het mooie weggetje Boekelo uit met die mooie haakse bochten er wel in laten.

  17. Beste redactie, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb beide tracks in myrouteapp geïmporteerd. Ook hier zie ik dat de tracks niet over wegen rijdt maar vaak naast de wegen ligt (zandwegen dus). Hier heb ik uiteraard routes van gemaakt en deze is dan ook anders als de tracks. Er worden zelfs diverse wegen vermeden waarschijnlijk is hier in de toekomst of in de tijd iets gewijzigd. Uiteraard kun je dit wijzigen en goed aanpassen. Het is dus wederom van belang dat de routes in jouw eigen kaartmateriaal/omgeving opnieuw te berekenen en desgewenst aan de tracks aan te passen. Het lijkt mij verstandig om tracks of routes goed te controleren, aan te passen op het laatste kaartmateriaal en eenduidig op de site aan te bieden. Gr. Denis

  18. Gaan TomTom rijders problemen krijgen met offroad-stukken?
    TT’s rijden alleen op wegen die op de kaart staan.

    ps: Ik lees uit een post van Jacob dat de weg rond Boekelo alweer vrij is.
    Goed mogelijk. Het verandert per week daar. Ze zijn hard aan het werk.

  19. Beste Promotorteam, als ik jullie moet- mag en kan helpen met de kwaliteit van de routes voor op de site. Als er trainingen nodig zijn of moeten worden gegeven wil ik jullie graag helpen. Overigens heb ik de route herschreven en deze is op het laatste kaartmateriaal helemaal perfect. Gr. Denis

  20. Allereerst wil ik graag meegeven dat het maken van routes en vooral het bijhouden van routes best enige tijd vergt. kennis en kunde spelen hierbij dan ook een rol. Hier hebben we het echt over versiebeheer en/of management. Veelal gebeurt dit nu door vrijwilligers wat echt een hoop tijd en inspanning van hen kost. We moeten dan ook blij zijn dat er vrijwilligers zijn die dit voor ons maken. Met een dosis gezond verstand is het rijden met een navigatiesysteem nog altijd een hulpmiddel.

    Echter deze programma’s en dus routes zijn wel gemaakt om het ons makkelijk te maken. En dit is helaas voor deze TTT01 2018 niet helemaal gelukt. De verschillende downloads op de site maken het verwarrend en de bonusroute is ook geen bonusroute. Zoals Frank al aangeeft de bonusroute eindigt ook niet bij het Hotel maar op een geheel andere plek?

    Helaas heeft de redactie van Promotor nog niet gereageerd op mijn uitnodiging om hen te helpen en voorzien van de juiste routes. Wie weet komt dit nog, al komt 8 april al snel dichterbij!!

  21. De informatie omtrent en betreffende de tanktastochten heeft nooit uitgeblonken in juistheid en duidelijkheid. Dat was al zo in ANWB tijd en is blijkbaar nog steeds zo. Of dat een een Nico Vis dingetje is weet ik niet maar het zou niet misstaan als daar beter op gelet zou worden. Het begint tenslotte steeds professioneler te worden.

  22. Ben het helemaal eens met de reactie van Ruurt Visser, het is jammer dat er niet gereageerd wordt op het aanbod van Denis den Boer.

  23. Denis, ben even uit de lucht geweest. En er is veel op dit item gepost. Idd is er wat onduidelijkheid, maar we maken graag gebruik van de diensten van Denis. Hoe vliegen we dat aan?

  24. Beste redactie, Het lijkt me verstandig de communicatie in klein comité te doen. Ik heb inmiddels een mail verzonden. Gr. Denis

  25. Beste redactie, het is inmiddels alweer bijna 24 uur terug. Tot p heden heb ik nog geen reactie van jullie. Is mijn mail goed aangekomen? Gr. Denis

  26. Geef ze even. Ze hebben meer te doen dan 1 onderwerp bijhouden. De volgende gaat vast zorgvuldiger. Pushen worden mensen meestal niet gewilliger van.

  27. Jan Kruithof, wil jij de kaart van Nederland eens GOED bekijken? Eerst wordt er bekend gemaakt dat de TTT vertrekt vanuit Enschede, in de route staat Hengelo en nu staat in de nieuwsbrief vertrek uit Almelo. Ik weet het, als je vanuit Den Haag voorbij Amersfoort komt is het moeilijk om het allemaal uit elkaar te houden. Maar bekijk eerst de kaart van Nederlans eens. Groeten en tot zondag in HENGELO (O).

  28. Het heet zgn Achterhoek tanktastocht, maar het grootste gedeelte gaat door Twente! En de start is dan ook in Hengelo in Twente en niet in ons eigen Achterhoekse Hengelo. De rit zal wel gemaakt zijn door een westerling. Ik hoop dat de maker rekening gehouden heeft met de aanleg van de nieuwe N18, want veel oude wegen zijn hierdoor afgesloten.

  29. Gert, dat laatste gaat goed. ik heb zondag nog even de route gereden, althans het stuk in de omgeving van de N18 maar daar zijn geen problemen te verwachten mits de goede route wordt gebruikt.Deze route moet je hebben: TTT#118.GDB, 101 KB groot. Succes.

  30. tja, voor een randstadbewoner is twente en achterhoek een pot nat. Voorbij de brug bij deventer houdt de wereld op.

  31. Wie weet wat een "normale " starttijd is? En is er een vaste lunchlocatie of zoekt ieder zijn eigen. Voor mij nl 1e keer TTT. Vandaar. Gr Erik

  32. Erik, een norale starttijd is zo tussen 09.30 en 10.30 uur. eerst een bakje koffie op het startpunt en daarna gaat ieder zijns weegs. Je kunt ook bij een groepje aansluiten, kwestie van even overleg. Het fotopunt bij Neede is ook het punt waar de lunch wordt genoten (voor eigen rekening). Als je echter geen foto wil en je hebt eerder honger, is er niemand die je tegenhoudt om ergens ander te gaan eten. Kortom: vrijheid blijheid. Alle kan, Promotor zorgt in principe alleen voor de route. ik wens je veel plezier. Misschien tot morgen.

  33. Als je alleen rijd, kunnen we wel samen optrekken morgen. Bekijk maar wat je doet. Ik rij op een rode 1100 Pan met rode topkoffer. Ik wil omstreek 10 uut in iHengelo zijn.

  34. Denk dat wij er ook rond 10 uur zijn. Champagne kleur gl1800 met duo. Zien morgen wel ff hoe en wat. Gaat mosschien nog iemand mee….zit nog op tel te wachten. Tot morgen.

  35. Tussen 12.oo 13.04 geen fotograaf gezien bij Hassink in Noordijk.

  36. Ook de route van het industrie terrein in Groenlo naar de Vredenseweg of omgekeerd, is niet in de route aangepast.

  37. Zie nu op de website "nieuwe fotolocatie wegrestaurant de Goede Hoop, Vredenseweg 12" ?!!! Terwijl een stukje naar beneden nog steeds Hassink in Noordijk genoemd wordt! Ik wilde voor het eerst meedoen maar vindt het wel een rommeltje, is dat altijd zo? De Goede Hoop is trouwens geen wegrestaurant maar een camping!

  38. inderdaad een rommeltje, op het laatste moment fotolocatie veranderen is natuurlijk niet slim. Kijk niet voortdurend op de website en was dus ook in Noordijk en nog wel een aantal motorrijders.

  39. Ik heb de route zaterdag gereden samen met een oude schoolvriend die ik na 18 jaar voor het eerst weer zag. Ik heb hem moeten uitleggen waarom de route over wegen ging die er niet waren, we door grid, mul zand en bagger moesten, waarom we op boeren erven moesten keren en waarom de tanktastocht op zaterdag EN op zondag verreden zou worden maar toch weer niet en hoe dat dan kwam. Ik ben een heel eind gekomen maar hij vond het evengoed nog een raar georganiseerde bende. En terecht!!
    Man man man wat een slecht uitgezette route en wat een enorme slechte info vooraf. Iik hoop dat ik met de Primavera tocht nu een wel het maat T-shirt krijg welke ik besteld heb want anders ben ik er wel een beetje klaar mee. Promotor noemen ze dat.

  40. Onverhard heb ik niet gehad. Maar een bende wat route betreft was t zeker. Misschien zijn wij wel te veel verwend ruurt met "onze" tochten van oa ruud …jan roos martin d ..en jouwzelf

  41. Eens, vandaag verdiende geen schoonheidsprijs. Dit moet beter. Zat ook niet mee de eerste keer. Begon er mee dat de eerste route die online werd gezet, de niet de juiste route, maar de route die diende om na te rijden. En daarna bleef het maar fout gaan. Met als voorlopige topper: gisteren hoorden we dat er biljardkampioenschappen oid waren in Noordijk, waardoor de beoogde fotostop niet kon. Waardeloos. De volgende TTT in Noos-Holland wordt echt beter. We hopen dat de eerste TTT ondanks de missers toch nog leuk was. Al was het alleen maar om het weer. Het enige dat wij niet hebben georganiseerd…

  42. Vandaag een heerlijke TTT gereden welke ik heb herschreven. Mooi dorpje dat Oldenkot op de grens. Ook ik miste de fotosessie maar we weten nu waarom.

    Verder mis ik nu de reactie van de heer JW RedStrom op alle kritiek. Je wilt zeker niet pushen!!

    Benoemenswaardig dat de redactie wel even netjes reageert. Mijn aanbod staat nog steeds open.

  43. Dan heb ik de verkeerde route gedownload want die van mij was een aanfluiting. Veel fouten. Zoals Mr GPS zegt "je moet altijd je gezonde verstand blijven gebruiken". Dat heb ik ook gedaan, ik ben er mee gestopt. Ik ben op de bonnefooi verder gegaan. Mooi hoor die Achterhoek.

  44. Zeer slecht uitgezette route met veel fouten binnen wegen op het erf van boerderijen terecht komen met 9 motorrijders gereden

  45. Ondanks de problemen met het vinden van de juiste route. Wel genoten van de leuke weggetjes.

  46. Ook ik en motorvriend Pieter hebben de route die als eerste onder de knop downloadGPX te vinden was herschreven (opnieuw getekend in Basecamp) en daarna zo goed als mogelijk was via MRA gecontroleerd op juistheid, wat mij opviel is dat (achteraf) die nieuwe weg bij Groenlo alleen op het kaartmateriaal van OpenStreetView te zien is. Op boeren erven zijn wij niet terecht gekomen, wel was er na Boekelo een nieuwe fietstunnel ipv de doorlopende weg maar dat is voor motorrijders geen obstakel. Over het algemeen genomen was onze route goed te rijden. Onze lunchstop was in Meddo bij het motorhotel waar in het verleden met een TTT een fotopunt was. De volgende TTT route wordt in ieder geval door mij weer goed nagekeken op juistheid want mijn ervaring is dat het inlezen van alleen de track in mijn ZUMO660 de route die daarvan gemaakt wordt niet overeenkomt met het origineel.

  47. Waar op deze pagina??? Ik zie alleen een blokje voor het aanmaken van een nieuw foto album!!!Op een tablet en een laptop gekeken maar niets! lauw loenen!

  48. Helaas op mijn PC ook geen foto’s te zien, zal wel aan mij liggen.

  49. We hebben de foto’s er – opnieuw – opgezet. Opnieuw, omdat de eerste upload om onverklaarbare redenen niet is verschenen.

  50. Een ontzettend leuk route om te rijden, ook voor iemand die Twente en de Achterhoek al kent. De enige echte fout die ik heb kunnen ontdekken in de route (niet de GPX!) is de situatie bij Groenlo, maar aangezien Garmin de N18 nog niet kent is dat niet zo gek.
    Wegen over boerenerven horen erbij in Twente en de Achterhoek.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen